GE EN
ბიზნესი
საქართველოს ბანკმა ქალი მეწარმეებისთვის ბიზნესის განვითარების შესახებ...

საქართველოს ბანკის მიერ ორგანიზებულ ორდღიან შეხვედრას ბიზნესკონსულტანტი და Start - Business Solutions-ის მმართველი პარტნიორი, ლარისა პატარაია უძღვებოდა. ქალ მეწარმეებთან შეხვედრაზე მან ბიზნესის გაფართოებისა და გაძლიერების შესახებ ისაუბრა.შეხვედრები საქართველოს ბანკის მიერ ბიზნესისთვის სპეციალურად შექმნილ 4B-ის სივრცეში ჩატარდა და მას 30-ზე მეტი მეწარმე ქალი დაესწრო. შეხვედრაზე სპიკერმა მიმოიხილა ისეთი თემები, როგორებიცაა:· როგორ დავგეგმოთ ბიზნესის განვითარება;· როგორ მივიღოთ სტრატეგიული გადაწყვეტილებები და შევამციროთ წარუმატებლობის რისკები;· როგორ შევიმუშაოთ სტრატეგიული განვითარების გეგმა;· როგორ განვსაზღვროთ რესურსები და ვიზრუნოთ საქმიანობის წარმატებაზე.გარდა ამისა, ვორქშოპის მონაწილეებს ჰქონდათ შესაძლებლობა, უფასოდ გაევლოთ 1-საათიანი ინდივიდუალური  კონსულტაცია მომხსენებელთან და განეხილათ საკუთარი ბიზნესის სტრატეგიული გეგმები.„მცირე და საშუალო ბიზნესის, განსაკუთრებით კი ქალი მეწარმეების მხარდაჭერა საქართველოს ბანკის სტრატეგიის ნაწილია. ჩვენ არაერთ საგანმანათლებლო პროექტს ვახორციელებთ, რათა ხელი შევუწყოთ ქალების ეკონომიკურ გაძლიერებას და ბიზნესში ბარიერების შემცირებას. მოხარული ვართ, რომ გვქონდა შესაძლებლობა, ქალი მეწარმეებისთვის ჩაგვეტარებინა  ვორქშოპი ბიზნესის განვითარების საკითხებზე და მათთვის მიგვეცა შესაძლებლობა, საკუთარი ბიზნესის გამოწვევები თუ გეგმები კვალიფიციურ სპეციალისტთან ერთად განეხილათ. საქართველოს ბანკი ბიზნესის წარმომადგენლებს მომავალშიც არაერთ მსგავს ინიციატივას შესთავაზებს“, - ამბობს რუსუდან ბარათაშვილი, მცირე და საშუალო ბიზნესის დამატებითი ღირებულების სერვისების განვითარების დეპარტამენტის დირექტორი.

1709286380

ბაზისბანკის მხარდაჭერით, საცხოვრებელი კომპლექსი „არენა რეზიდენს ბათუმი...

არენა რეზიდენსი 37,000 მ²-ზე გაშენებული 25-სართულიანი მრავალფუნქციური კომპლექსია, რომელიც ტბელ აბუსერიძის #21-ში მდებარეობს, რომელშიც მობინადრეებს რეკრეაციული ზონა დახვდებათ დროის სასიამოვნოდ გასატარებლად. კომპლექსი ასევე მოიცავს 132 ავტომობილზე გათვლილ 4-დონიან მიწისქვეშა და მიწისზედა ავტოსადგომს, 24/7 დაცვას და ვიდეო კონტროლს.კომპლექსის ინფრასტუქტურა მოიცავს კეთილმოწყობილ სპორტ დარბაზს, სპას და საცურაო აუზს, ასევე რესტორანსა და ლაუნჯს ტერასაზე. პანორამულ ხედებს ქალაქის, მთისა და ზღვის ხედებით.კომპლექსის ადგილმდებარეობა იდეალურია როგორც საცხოვრებლად, ასევე ინვესტირებისთვის. არენა რეზიდენს ბათუმი გამოირჩევა მაღალი ხარისხის მშენებლობით, თანამედროვე დიზაინით, პრემიუმ კლასის ინფრასტრუქტურითა და სერვისებით.საცხოვრებელ კომპლექსს აშენებს დეველოპერული კომპანია, რომლისთვისაც კომფორტული და ხარისხიანი ცხოვრების უზრუნველყოფა მთავარი პრიორიტეტია. იქმნება ინდივიდზე მორგებული გარემო, სადაც სიმყუდროვე და თანამედროვე სერვისები მთავარი ღირებულებაა. არენა რეზიდენსის პარტნიორია სამშენებლო კომპანია ARCON-ი, 12 წლიანი გამოცდილებით სამშენებლო ბაზარზე.კომპლექსის მშენებლობა 2024 წლის დეკემბერში სრულდება და ბინის შეძენის მსურველებს ბაზისბანკი გამარტივებული იპოთეკური სესხით სპეციალურ შეთავაზებას სთავაზობს.განაცხადის შევსება მომხმარებელს შეუძლია ონლაინპროექტის შესახებ დეტალებს გაეცნობით აქ – არენა რეზიდენს ბათუმი

1709194353

კონკურენციის სააგენტო თხილის ბაზარზე დაბალ კონცენტრაციას ადგენს

მსხვილი კომპანიების ჯამური საბაზრო წილის და სხვა ეკონომიკური აგენტების რაოდენობის გათვალისწინებით, ბაზარი დაბალკონცენტრირებულია. 5 მსხვილი კომპანიის ჯამური წილი შესასწავლ პერიოდში არ აღემატებოდა 47%-ს, ბაზარზე არ ფიქსირდება დომინანტი ეკონომიკური აგენტი და ასევე, ადგილი არ აქვს ჯგუფური დომინანტური მდგომარეობის არსებობისთვის აუცილებელ ერთ-ერთ პირობას საბაზრო წილების სახით.თხილის ექსპორტი ქვეყნიდან ხორციელდება ნაჭუჭგაცლილი და ნაჭუჭგაუცლელი ფორმით. ნაჭუჭგაცლილი თხილის ექსპორტის მოცულობა საერთო ექსპორტში, 2020-2023 წლებში,  68-81%-ის ფარგლებში მერყეობდა. ექსპორტის უდიდესი ნაწილი ხორციელდება იტალიაში (32%) და გერმანიაში (20%).ინფორმაციისთვის: 2023 წელს, სააგენტომ დაასრულა 2 მონიტორინგი - საბანკო დაზღვევის ბაზრის მონიტორინგი, გაიცა 6 რეკომენდაცია და თხევადი და ბუნებრივი აირის ბაზრის მონიტორინგი. მიმდინარე რეჟიმშია 4 ბაზრის შესწავლის პროცესი - თამბაქოს, საავტომობილო საწვავის, ლურჯი მოცვის და თხილის ბაზრის მონიტორინგები.

1709193879

Pepperboy - პანაზიური სამზარეულოს და მიქსოლოგიის ჰაბი თბილისში, თიბისი...

უმთავრესი მაინც რესტორნის გასტრონომიული კონცეფციაა. Pepperboy პანაზიური რესტორანია და მენიუსგეოგრაფიული, კულტურული თუ საგემოვნო მრავალფეროვნება აზიური კერძების ყველაზე მომთხოვნ დაგამოცდილ მოყვარულებსაც, ორიგინალური გადაწყვეტებით და მუდმივი სიახლეებით აკვირვებს. პანაზიურიგულისხმობს არა აზიის რომელიმე ქვეყნის ეთნიკურ სამზარეულოს, არამედ მენიუს, რომელიც აერთიანებს კერძებს აზიის სხვადასხვა ქვეყნებიდან, ესენია: იაპონია, კორეა, ტაილანდი, ჩინეთი და სხვა.Pepperboy ქართულ ბაზარზე 2018 წელს გამოჩნდა, როგორც პანაზიური კულინარიის პიონერი.  მან,მანამდე უცნობ კერძებთან და კულტურებთან ზიარებით, ასევე სხვადასხვა ქვეყნის სამზარეულოს ერთ სივრცეშითავმოყრით, განსხვავებული კულინარიული გამოცდილების შექმნა შეძლო.თინა ხაფავასთვის რესტორანი გახსნისთანავე საყვარელ ადგილად იქცა, რომელსაც მეგობრებთან ერთად ხშირად სტუმრობდა. პანდემიამ მთელი კულინარიული ინდუსტრია დააზარალა და გამონაკლისი არც Pepperboy აღმოჩნდა. სწორედ პანდემიის პერიოდში გაიცნო თინამ რესტორნის დამფუძნებელი და შეფი ანა დონდუა და ზუსტად მაშინ გაჩნდა Pepperboy-ს ბაზარზე დაბრუნების იდეა.„ეს ყველაფერი იოლი არ იყო. გახსნას წინ ერთწლიანი მოსამზადებელი პერიოდი უძღოდა. სწორედ ეს დროდასჭირდა კონცეფციის და მენიუს განახლებას, რებრენდინგს, დიზაინის და, რაც მთავარია, ინვესტიციის მოძიებას.2018-ში გახსნილ რესტორანს სამზარეულოს მრავალფეროვანი და მდიდარი  კონცეფცია გამოარჩევდა.პარტნიორებმა, დიდი ფიქრის და მსჯელობის შედეგად, გადაწყვიტეს  ახალ რესტორანს ბარის და კერძოდ მიქსოლოგიის კონცეფციაც ასეთივე მრავალფეროვანი ჰქონოდა და რესტორნის სტუმრებისთვის, სასმელების შემთხვევაშიც, გასტრონომიული გამოცდილების მთელი პალიტრა შეეთავაზებინათ.დამფუძნებლებმა ოქროს შუალედის პოვნა მოახერხეს – მათ განაახლეს კონცეფცია და თავიანთი ხელწერა კიდევუფრო მკაფიო გახადეს, როგორც სამზარეულოს მიმართულებით, ისე ბარის მრავალფეროვანი შეთავაზებებით დაუნიკალური კოქტეილებით. რა თქმა უნდა, ბრენდის ფილოსოფია კვლავ უცვლელი რჩება და დამფუძნებლებიც და სრულიად „ფეფერბოის“ გუნდიც ბრენდის ცენტრალურ იდეას ერთგულად ემსახურება. „ფეფერბოი“  ცდილობს მის სტუმრებს შესთავაზოს დაუვიწყარი გასტრონომიული გამოცდილება გამორჩეული და საინტერესო კულინარიული და მიქსოლოგიური გადაწყვეტებით, განსხვავებული და მეგობრული მომსახურებით და გარემოთი.„ჩვენ მუდმივად საკუთარ  თავზე ვმუშაობთ, გვსურს, რომ ყოველი სტუმრის ვიზიტი სასიამოვნოგამოცდილებად ვაქციოთ, და ჩვენი მიზნის და ჩვენი საოცარი მეგობრების ერთგული ვრჩებით. ჩვენი მიზანია საქართველოს გასტრონომიულ სცენაზე ლიდერები გავხდეთ, შევქმნათ ყველასთვის საყვარელი ბრენდი და ადგილი, სადაც ახალი აღმოჩენებისთვის ისევ და ისევ ბრუნდები“, - ამბობს თინა.პირველი, რასაც რესტორნის სტუმარი ამჩნევს, მენიუს მრავალფეროვნებაა - იაპონური რამენი, კორეული ფერმენტირებული კიმჩი, ტაივანური ფაფუკი ბაოები, პად ტაი და სხვა. „ჩვენი მენიუ ცოცხალი ორგანიზმივით არის - სეზონების და ინსპირაციების მიხედვით იცვლება, მუდმივად ახალი და საინტერესო კერძები ემატება “ - ამბობს თინა და აგრძელებს - „ჩემი პარტნიორი და „ფეფერბოის“ შეფი დეტალურად სწავლობს ყველა კერძის დამზადების ტრადიციული ხერხებს, მის წარმომავლობას და, მათზე დაყრდნობით, რეცეპტებს თანამედროვე ხედვით და უნიკალური გადაწყვეტებით ქმნის“.კერძების ინგრედიენტების ნაწილი აზიიდან ჩამოდის, ნაწილს - ადგილობრივ ბაზარზე იძენენ, ორგანული სალათები და იშვიათი დასახელების აზიური მცენარეები კი თავად რესტორანში მოჰყავთ - „Spacefarms“-ის „Dots by Spacefarms“-ის მდგრად მოდულარულ ფერმაში.გემრიელი კერძები რესტორნის ერთადერთი ღირსშესანიშნაობა არაა. სივრცე და ინტერიერის დიზაინი ასევეაღნიშვნის ღირსია. Pepperboy ორი, ერთმანეთისგან საგრძნობლად განსხვავებული სივრცისგან შედგება. შიდასივრცე უფრო მონოლითურია, გარე სივრცე კი ბუნებასთან მეტადაა შერწყმული – აქ სტუმარს თბილისურ გარემოსთან ინტეგრირებული აზიური ელემენტები ხვდება.რესტორნის სტუმრები, ასაკობრივად თუ საქმიანობის მხრივ, ერთმანეთისგან ძალზე განსხვავდებიან, მაგრამ ყველა მათგანზე ერთის თქმა შეიძლება – Pepperboy-ს სტუმრებს ახალი გემოების აღმოჩენა სურთ და, უმეტეს შემთხვევაში, დარწმუნებული არიან, რომ რესტორანი იმედს არ გაუცრუებთ.„როცა ადამიანებისგან ვისმენთ, რომ ეს მათი საყვარელი ადგილი გახდა, ვხვდებით, რომ სწორ გზას ვადგავართ.შესაბამისად, უფრო მეტი შრომა და თავდადება აღარ გვეზარება. ცხადია, გაფართოებაზეც ვფიქრობთ.დაახლოებით ერთი წელია, რაც თიბისი ბანკთან ვთანამშრომლობთ. თიბისი და „აწარმოე საქართველოში“ ჩვენიბიზნესპარტნიორები არიან. ჩვენი ბიზნესის იდეურ და გეოგრაფიულ გაფართოებაში მათი როლი გადამწყვეტიიქნება“.

1709112126

წინანდლის მამული და სასტუმრო „რადისონ ქოლექშენი“ ქალთა კვირეულს მართავ...

კვირეულის ფარგლებში ვიზიტორებს შესაძლებლობა ექნებათ, მონაწილეობა მიიღონ მრავალფეროვან კულტურულ, შემეცნებით და გასართობ ღონისძიებებში - დაესწრონ საფორტეპიანო კონცერტს, მოუსმინონ კლასიკური ჯაზის ტრიოს შესრულებას. ასევე, დაესწრონ SOLO Talk-ებს, რომლებსაც ფსიქოლოგი ნინო მარგველაშვილი და ნიკოლოზ წულუკიძე გაუძღვებიან.ამასთან, 2-3 მარტს სასტუმრო „რადისონ ქოლექშენში“ ჩატარდება დედის დღისადმი მიძღვნილი ღონისძიებაც.8 მარტს კი წინანდლის მამული განსაკუთრებულ ვახშამს უმასპინძლებს. „სილქ ჰოსფითალითის“ ბრენდ შეფი, ირაკლი ასათიანი სტუმრებს მე-19 საუკუნის ჭავჭავაძეების ოჯახის ქალების რეცეპტებით ინსპირირებულ მენიუს შესთავაზებს. გასტრონომიულ საღამოს გაუძღვება ნიკოლოზ წულუკიძე, ხოლო მუსიკალური ნაწილი მთლიანად ინოლა გურგულიას შემოქმედებას მიეძღვნება (ია და დავით შუღლიაშვილებისა და თამარ თოლორდავას შესრულებით).მარტის თვის ღონისძიებების შესახებ დეტალური ინფორმაციის მისაღებად ეწვიეთ ბმულს.დამატებით, 1-დან 10 მარტამდე, სპეციალური შეთავაზების ფარგლებში, SOLO Visa ბარათით გადახდისას, მომხმარებლები წინანდლის მამულის სასტუმრო „რადისონ ქოლექშენში“ სპეციალური შეთავაზებით ისარგებლებენ. მეტი დეტალისთვის გადადით ბმულზე.სასტუმროს ჯავშანთან დაკავშირებით, დაუკავშირდით სილქ ჰოსფითალითის კონტაქტ ცენტრს ტელეფონის ნომერზე: 032 2402 222 ან მეილის მისამართზე: welcome@silkhospitality.com

1709026143

საქართველოში წარმოებული ლურჯი მოცვის ნახევარზე მეტი 5 კომპანიაზე მოდის

ლურჯი მოცვის ბაზრის მონიტორინგი სააგენტომ ფერმერთა მიერ პროდუქციის რეალიზაციის სირთულეების და ბაზარზე კონკურენტული გარემოს შეფასების მიზნით, 2023 წლის 30 ივნისს დაიწყო. სააგენტოს შუალედური შეფასებით, 2020-2023 წლებში, 50-მდე კომპანია ახორციელებდა საქართველოდან მოცვის ექსპორტს. ძირითადად, რუსეთის ფედერაციაში (საერთო ექსპორტის 90%-ზე მეტი). 2020-2022 წლებში, ბაზრის ექსპორტის დონე დაბალკონცენტირებულია, ხოლო 2023 წელს ინდექსი იზრდება ზომიერად კონცენტრირებული ბაზრის ნიშნულამდე.ქვეყნიდან ექსპორტირებული მოცვის რაოდენობა მზარდია. კერძოდ, 2020 წელს, ექსპორტის საერთო მოცულობამ შეადგინა 654.9 ტონა, ხოლო 2023 წელს ფიქსირდება 500%-იანი ზრდა - 3412.8 ტონა. რაოდენობრივ მაჩვენებელთან ერთად გაზრდილია ექსპორტირებული ლურჯი მოცვის საერთო ღირებულებაც. კერძოდ, 2020 წელს, განხორციელდა 11.3 მილიონი ლარის ღირებულების ლურჯი მოცვის ექსპორტი, 2021 წელს 17.5 მილიონი ლარის, 2022 წელს 23.8 მილიონი ლარის, ხოლო 2023 წელს ექსპორტის საერთო ღირებულებამ 53.9 მილიონი ლარი შეადგინა (ზრდა 475%).5 მსხვილი კომპანიის საერთო წილი ბაზრის ექსპორტის დონეზე, შესასწავლ პერიოდში,  43%-დან 65%-მდე მერყეობს. ბაზარზე არ ფიქსირდება დომინანტი ეკონომიკური აგენტი და ასევე, ადგილი არ აქვს ჯგუფური დომინანტური მდგომარეობის არსებობისთვის აუცილებელ ერთ-ერთ პირობას საბაზრო წილების სახით.სააგენტო  ლურჯი მოცვის ბაზრის მონიტორინგს აგრძელებს, რომლის საბოლოო ანგარიშის მომზადება 2024 წელს იგეგმება.2023 წელს, სააგენტომ დაასრულა 2 მონიტორინგი - საბანკო დაზღვევის ბაზრის მონიტორინგი, გაიცა 6 რეკომენდაცია და თხევადი და ბუნებრივი აირის ბაზრის მონიტორინგი. მიმდინარე რეჟიმშია 4 ბაზრის შესწავლის პროცესი - თამბაქოს, საავტომობილო საწვავის, ლურჯი მოცვის და თხილის ბაზრის მონიტორინგები.

1709024656

ზემსუბუქი საჰაერო ხომალდების ექსპლუატაციის მარეგულირებელი წესები დამტკ...

ნორმატიული აქტების მიღებამდე, ზემსუბუქი საჰაერო ხომალდების ექსპლუატაცია ნაწილობრივ არაპროპორციული რეგულირების, კერძოდ კი, დიდი ზომის საჰაერო ხომალდების (Boeing, Airbus და სხვ.) მიმართ დადგენილი სტანდარტების ქვეშ ექცეოდა. ახალი რეგულაციების მიღებით, საქართველოში ზემსუბუქი საჰაერო ხომალდების წარმოება, აღრიცხვა, ექსპლუატაცია და საჰაერო ხომალდის პილოტის მოწმობის მოპოვება გაცილებით მარტივი პირობებით იქნება შესაძლებელი, რაც ხელს შეუწყობს სამოქალაქო ავიაციის აღნიშნული მიმართულების განვითარებას.ზემსუბუქი საჰაერო ხომალდის მწარმოებლის იდენტიფიკაციის წესი ადგენს აღნიშნული ხომალდების მწარმოებლის იდენტიფიკაციის მოთხოვნებს და მწარმოებლის მიერ შემუშავებული და დამზადებული საფრენი აპარატის მოქმედ ტექნიკურ პირობებთან შესაბამისობის დემონსტრირების (დეკლარირება) ნორმებს. ახალი წესის საფუძველზე, პირველი თებერვლიდან, ზსხ–ს დადგენილ სტანდარტთან (მოქმედ ტექნიკურ პირობებთან) შესაბამისობის დადასტურება შესაძლებელი ხდება მწარმოებლის მიერ დეკლარირების საფუძველზე, რაც ზსხ–ს აღრიცხვით დაინტერესებული პირებისთვის ამარტივებს ამ პროცესისათვის საჭირო დოკუმენტების მიღებას.ზემსუბუქი საჰაერო ხომალდის აღრიცხვის და ექსპლუატაციის წესი ადგენს მოთხოვნებს ზემსუბუქი საჰაერო ხომალდების მიმართ და განსაზღვრავს მათი იდენტიფიცირების, აღრიცხვის, მოდიფიკაციის და ექსპლუატაციის წესებსა და პირობებს. წესის მიღებით, პირველი თებერვლიდან, გამარტივდა ზემსუბუქი საჰაერო ხომალდის რეგისტრაციისა და საფრენად ვარგისობის უზრუნველყოფის პროცესი.ზემსუბუქი საჰაერო ხომალდის პილოტის მოწმობის გაცემის წესი ადგენს ზემსუბუქი საჰაერო ხომალდის პილოტის და ინსტრუქტორის მომზადების პროგრამებს, მათი ცოდნის შეფასების პირობებს, პილოტის მოწმობის გაცემის და კვალიფიკაციის მინიჭების, კვალიფიკაციის მოქმედების ვადის გაგრძელების/განახლების მოთხოვნებს. წესის მიღებით, გამარტივებული მოთხოვნები დადგინდა ზსხ–ს პილოტის მოწმობის მისაღებად და მის შესანარჩუნებლად. კერძოდ, პირველი თებერვლიდან, ზსხ–ს პილოტის ინსტრუქტორებს მიეცათ შესაძლებლობა დამოუკიდებლად განახორციელონ ზსხ–ს პილოტის მოწმობის მაძიებელი პირების მომზადება.

1709022022

Galt & Taggart: FMCG ბაზარზე ყველაზე დიდი წილი დისქაუნთერის ფორმატის მ...

კვლევის მიხედვით, დისქაუნთერის ფორმატის მაღაზიები ყველაზე სწრაფად გაიზარდა 2018-23 წლებში და ბრენდული ქსელების ბაზრის 45% დაიკავა. მეორეს მხრივ, კლებადია დიდი ფორმატის მაღაზიების, ჰიპერმარკეტების და სუპერმარკეტების ბაზრის წილი, რომელიც 2018-23 წლებში 37%-დან 20%-მდე შემცირდა. გარდა ამისა, აღსანიშნავია, რომ კომპანიების უმეტესობა კონცენტრირებულია მომხმარებელთა კონკრეტულ ჯგუფებზე და მცირეა ისეთი კომპანიების რაოდენობა, რომელიც რამდენიმე ფორმატში ოპერირებს. შესაბამისად,  ფორმატების დივერსიფიკაცია შესაძლებელს გახდის სხვადასხვა პრეფერენციების მომხმარებლის მოზიდვას, რაც განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია იმ ფონზე, როდესაც მოსახლეობის რაოდენობა არ იზრდება.კვლევის მიხედვით, ბრენდებისთვის მნიშვნელოვანია პროდუქციის ასორტიმენტის ზრდა, რაც არაფორმალური ბაზრიდან მომხმარებლის მოზიდვას შეუწყობს ხელს. მაგალითისთვის, ხორცის, რძის პროდუქტების და ხილ-ბოსტნეულის წილი მომხმარებლის FMCG დანახარჯებში 2023 წელს 40.7%-ს შეადგენდა მაშინ როცა, ბრენდული ქსელების შემოსავლებში მათი ჯამური წილი მხოლოდ 19.5% იყო, რაც დიდ, აუთვისებელ პოტენციალზე მიუთითებს. პროდუქციის ასორტიმენტის ზრდის ერთ-ერთ გზა საკუთარი წარმოების განვითარებაა. ბრენდული ქსელების შემოსავლებში საკუთარი წარმოების (private label) წილი 2023 წელს 8.9% იყო, რომელიც 2018 წელთან შედარებით მცირედით გაზრდილია. მოსალოდნელია რომ საკუთარი წარმოების წილი გაყიდვებში გაიზრდება და ევროპის საშუალო მაჩვენებელს თანდათან დაუახლოვდება.გალტ & თაგარტის კვლევაში აქცენტი ასევე გაკეთებულია დემოგრაფიული ცვლილებების ეფექტებზე. 2028 წელს, საქართველოში ზრდასრული მოსახლეობის თითქმის მეოთხედი Gen-Z თაობის წარმომადგენელი იქნება. შესაბამისად, მათზე მორგებული სერვისების შეთავაზება მომხმარებლის მიზიდვის ერთ-ერთი მთავარი წინაპირობაა. ამ მიზნის მისაღწევად კვლევა ელ-კომერციის, მონაცემთა ანალიზისა და სოც-მედიის გამოყენების მნიშვნელობაზე ამახვილებს ყურადღებას. მიუხედავად იმისა, რომ ელ-კომერციის წილი მცირეა და დიდი ზრდა მოსალოდნელი არ არის, ციფრული არხების ათვისებას მომხმარებლის ინფორმირების ფუნქციაც აქვს.გარდა ამისა, ლოიალობის პროგრამების პოპულარიზაციის გზით, ბრენდულ ქსელებს მომხმარებლის პრეფერენციებისა და ჩვევების გაანალიზება შეუძლიათ, რაც შესაძლებლობას იძლევა რომ მოხდეს სერვისების პერსონალიზაცია. 

1708677052

ვზპ ასოციაცია იუბილარია – 2 წლის მიღწევები და ამბიციური გეგმები

აქვე შეგახსენებთ, რომ ვზპ სტატუსი საერთაშორისო და ადგილობრივ IT-კომპანიებს საგადასახადო შეღავათებით სარგებლობის შესაძლებლობას აძლევს, რომელიც 2011 წელს მიღებული კანონმდებლობით რეგულირდება. თუმცა, რამდენად სწორად რეგულირდებოდა ამ კომპანიების საქმიანობა, კითხვის ნიშნის ქვეშ დადგა მას შემდეგ, რაც გაირკვა, რომ შემოსავლების სამსახურმა შეღავათებით მოსარგებლე კომპანიებს მილიონობით ლარის საჯარიმო სანქციები დაადო. ამას, ბუნებრივია, კომპანიების მხრიდან დავებიც მოჰყვა როგორც საგადასახადო უწყებაში, ისე სასამართლოში.პრობლემის კომპლექსურობიდან გამომდინარე, შეუძლებელი იქნებოდა აღნიშნული სტატუსის მქონე კომპანიების ინდივიდუალური ბრძოლა თავისი ინტერესების დასაცავად და ამ ფონზე ბუნებრივად დადგა ვირტუალური ზონის პირთა ასოციაციის შექმნის საჭიროება.აუდიტი ინტერპრეტირებული დასკვნებითუფრო დეტალურად თუ გავყვებით სექტორის უახლეს ისტორიას, 2021 წელს დაიწყო ვზპ სტატუსის მქონე კომპანიების მასობრივი აუდიტები იმის დასადგენად, შეესაბამება თუ არა მათი საქმიანობა მიღებულ პრეფერენცირებულ სტატუსს.პირველი ეტაპი - 2021 წლის გაზაფხულზე, საქართველოს საგადასახადო უწყებამ დაიწყო ვირტუალური ზონის პირის სტატუსის მქონე კომპანიების წარმომადგენლებთან დაკავშირება და სხვადასხვა სახის ინფორმაციის გამოთხოვა.საგადასახადო უწყებამ სადავო გახადა ამ კომპანიების მხრიდან ინფორმაციული ტექნოლოგიების საქართველოს ტერიტორიაზე შექმნის ფაქტი, კომპანიებს რეტროსპექტიულად გაუუქმდათ შეღავათი მოგების გადასახადში და დაეკისრათ მოგების გადასახადის გადახდა წარსული პერიოდიდან, 2018 წლიდან მოყოლებული. აქვე ხაზი უნდა გავუსვათ იმ გარემოებას, რომ დღემდე უცნობია, თუ რა კრიტერიუმებს და საკანონმდებლო ნორმებს ეყრდნობოდა საგადასახადო ორგანო ინფორმაციული ტექნოლოგიების საქართველოს ტერიტორიაზე შექმნა–არშექმნის ფაქტის დადგენისას.საგადასახადო აუდიტის შედეგად კომპანიებზე დაკისრებულმა ჯარიმებმა რამდენიმე მილიონ ლარს მიაღწია.სწორედ ამ მძიმე ვითარებამ განაპირობა საქართველოს ვირტუალური ზონის პირთა ასოციაციის შექმნის აუცილებლობა. საჭირო გახდა შექმნილიყო ერთიანი სივრცე, პლატფორმა, რომელიც უზრუნველყოფდა ვზპ კომპანიების ინტერესების დაცვას და კერძო-საჯარო დიალოგის დამყარებას. ასოციაცია 2022 წლის თებერვალში დაარსდა.ის არის არაკომერციული ორგანიზაცია, რომელიც აერთიანებს უცხოელ ინვესტორებსა და ქართული IT კომპანიების წარმომადგენლებს, რომლებსაც მინიჭებული აქვთ ვირტუალური ზონის პირის სტატუსი.ასოციაციის უპირველესი მიზანია მისი წევრების და ვზპ კომპანიების ინტერესების დაცვა და მათი საქმიანობის რეგულირების გამჭვირვალობა. კანონმდებლობის დაზუსტების გზით მოხდება საგადასახადო ორგანოების მიერ ვირტუალური ზონის პირის სტატუსის მქონე კომპანიების არასამართლიანი, რეტროსპექტული დაბეგვრის პრობლემის გადაჭრა.ასოციაციას, რომელიც 40–ზე მეტ IT-კომპანიას აერთიანებს,  მრავალწლიანი გამოცდილების მქონე იურისტი შორენა კოპალეიშვილი ჩაუდგა სათავეში. ამ ორი წლის განმავლობაში ასოციაციის გუნდმა არაერთი მნიშვნელოვანი ნაბიჯი გადადგა სექტორის და თითოეული კომპანიის ინტერესების დასაცავად.„მიგვაჩნია რომ ჩვენი ქვეყნის განვითარებისთვის ისეთი პერსპექტიული დარგის მარეგულირებელი კანონმდებლობა, როგორიცაა ინფორმაციული ტექნოლოგიები, უნდა იყოს მკაფიოდ ჩამოყალიბებული და გაწერილი შესაბამის საკანონმდებლო აქტებში და არ უნდა იძლეოდეს არც ერთი უწყების წარმომადგენლის მხრიდან არასწორი ინტერპრეტირების საშუალებას. ვზპ სტატუსის მქონე კომპანიების საგადასახადო დაბეგვრის ყველა დეტალი გაწერილი უნდა იყოს საქართველოს საგადასახადო კოდექსში და აღნიშნული სფეროს მარეგულირებელ კანონმდებლობაში და არა შემოსავლების სამსახურის მეთოდურ მითითებებსა თუ ე.წ. სიტუაციურ სახელმძღვანელოებში. როგორც ცნობილია, საქართველოს მთავრობის ერთ-ერთი პრიორიტეტი ინფორმაციული ტექნოლოგიების განვითარებაა. გამოქვეყნებულ დოკუმენტში "ქვეყნის ძირითადი მონაცემები და მიმართულებები 2023-2026 წლებისათვის" ვკითხულობთ, რომ მთავრობის მიზანია "საინფორმაციო ტექნოლოგიებისა და ინოვაციების მიმართულების სპეციალისტებისა და კომპანიების რაოდენობის გაზრდისა და კვალიფიკაციის ამაღლების ხელშეწყობა". აღნიშნულის მისაღწევად აუცილებელია: 1. სექტორში არსებული მდგომარეობის გაანალიზება, გამოწვევების იდენტიფიცირება და მათი გადაჭრა; 2. უკვე შემოსული კომპანიების მხარდაჭერა და მათი საქმიანობის ხელშეწყობა; 3. სამართლებრივი ჩარჩოს შექმნა, რომელიც მკაფიოდ და გამჭვირვალედ დაარეგულირებს საინფორმაციო ტექნოლოგიურ სფეროში მოღვაწე კომპანიების საქმიანობას; 4. ამ ინდუსტრიის პოპულარიზაციისკენ მიმართული ღონისძიებების და პროგრამების გაძლიერება, რათა საქართველომ შეძლოს პოზიციონირება, როგორც ამ სექტორისთვის ერთ ერთმა ყველაზე მიმზიდველმა ქვეყანამ (მათ შორის საგადასახადო შეღავათების გათვალისწინებით). ვფიქრობ ბიზნესმა და მთავრობამ კოორდინირებულად უნდა იმუშაოს არსებული გამოწვევების გამკლავების მიზნით“, – აცხადებს ვზპ ასოციაციის თავმჯდომარე შორენა კოპალეიშვილი.რა გაკეთდასაბოლოო მიზნების მიღწევამდე ჯერ ალბათ ადრეა საუბარი და ეს უფრო პროცესი იქნება, ვიდრე რაღაც მონიშნული კონკრეტული ორიენტირი, თუმცა ვრცელია იმ მიღწევების ჩამონათვალი, რომლებიც დაუღალავი შრომით, ხელისუფლების სხვადასხვა რგოლებთან ინტენსიური კომუნიკაციით, საგადასახადო სფეროს ექსპერტებთან, აუდიტორებთან, პარტნიორ ასოციაციებთან თანამშრომლობით და ჩართულობით გახადა შესაძლებელი შორენა კოპალეიშვილის გუნდმა. მათ შორის:• ვზპ კომპანიების პრობლემებისადმი განსაკუთრებული მნიშვნელობის მინიჭება. ასოციაციის აქტიურობით პრობლემის განხილვა დაიწყო სახელმწიფო სტრუქტურებში (შემოსავლების სამსახური, ფინანსთა სამინისტრო, პარლამენტი), ევროპულ ასოციაციებში და ბიზნეს საზოგადოებაში. ასევე მოხდა პრობლემის მედია გაშუქება.• ასოციაციამ თავისი კვალიფიციური დასაბუთების შედეგად მიაღწია პირველი და მეორე მეთოდური მითითებების გაუქმებას და შესაბამისად, დაიწყო ასოციაციის წევრების მიმართ შემოსავლების სამსახურის წარმომადგენლების მიერ გამოტანილი გადაწყვეტილებების გადახედვა, დარიცხული გადასახადებისა და ჯარიმების გადაანგარიშება და კომპანიების უმრავლესობისთვის დაკისრებული ჯარიმების მოხსნა ან მკვეთრად შემცირება.• ასოციაცია გულმოდგინედ მუშაობს ვირტუალური ზონის სტატუსის მქონე IT-კომპანიებისათვის საგადასახადო მიზნებისთვის მკაფიო კრიტერიუმების დასადგენად.• ასოციაციამ შეძლო საქართველოს პარლამენტში შესვლა საკანონმდებლო ცვლილებების ინიციირების მოთხოვნით.• ასოციაციამ მიიღო ბიზნესომბუდსმენის მხარდაჭერა.• ასოციაციამ შეძლო არსებული გამოწვევებით ევროპის ბიზნეს ასოციაციისა და სხვა ევროპელი წარმომადგენლების დაინტერესება.• ასოციაციის მიერ გატარებულმა პოლიტიკამ უზრუნველყო ვზპ სტატუსისადმი ინტერესის  და კომპანიების მხრიდან მიმართვიანობის ზრდა.• ასოციაციამ უზრუნველყო წარმატებული საჯარო-კერძო დიალოგის დამყარება.• ასოციაციამ შეძლო არაერთი თავისი წევრი კომპანიის საგადასახადო დავა და მასთან დაკავშირებული საკითხების წარმატებით გადაჭრა.ვზპ სექტორის კონტრიბუცია საქართველოს ეკონომიკაშივზპ სტატუსის შემოღება და მისთვის საგადასახადო შეღავათების დაწესება იმთავითვე გათვლილი იყო როგორც მსხვილი ისე საშუალო საერთაშორისო IT-კომპანიების საქართველოს ბაზარზე შემოყვანაზე, რასაც უნდა შეექმნა ახალი, მაღალანაზღაურებადი სამუშაო ადგილები, შემოეტანა ამ ინდუსტრიის მეტი ცოდნა და განათლება, წვლილი შეეტანა ქვეყნის ეკონომიკის განვითარების სტიმულირებაში და სხვა.რაც შეეხება ქვეყნის ბიუჯეტის შემოსავლებს ამ სექტორიდან, 2023 წლის მხოლოდ პირველ 8 თვეში ვზპ–ების მიერ ბიუჯეტში დღგ–ს სახით 29,5 მლნ ლარია გადახდილი. ამ პერიოდში ვზპ–ებმა 6,5 მლნ–ის მოგების გადასახადი გადაიხადეს. შთამბეჭდავ მაჩვენებელზე გავიდა საშემოსავლო გადასახადი, რომელმაც საანალიზო პერიოდში 25,4 მლნ ლარი შეადგინა. ყველა გადასახადს თუ დავაჯამებთ, 2023 წლის პირველ 8 თვეში ვზპ–ებმა სახელმწიფო ბიუჯეტში 61.6 მლნ ლარი შეიტანეს.თუ გავითვალისწინებთ, რომ ეს გადასახდელები საგადასახადო შეღავათების გათვალისწინებითაა დაანგარიშებული, გამოჩნდება, რომ ამ სტატუსის მქონე კომპანიების კონტრიბუცია საქართველოს რეალურ ეკონომიკაში გაცილებით დიდია, რაც ნიშნავს მაღალანაზღაურებადი სამუშაო ადგილების შექმნას, IT სფეროში კვალიფიციური კადრების დაკავებას საქართველოში და, შესაბამისად, ასეთი მნიშვნელოვანი კვალიფიკაციის მქონე სპეციალისტების გადინება ქვეყნიდან მცირდება, ხოლო მიღებულ მაღალ ანაზღაურებას ქვეყანაში ხარჯავენ.რაც შეეხება ვზპ სტატუსის მქონე კომპანიების მიერ ბიუჯეტში გადასახდელების ბოლო 5 წლის სტატისტიკას, დინამიკა მკვეთრადაა გაზრდილი. კერძოდ, ვზპ კომპანიებმა 2019 წელს გადასახადების სახით ჯამში 46 მლნ ლარი გადაიხადეს. პანდემიურ 2020 წელს ეს მაჩვენებელი ოდნავ შემცირდა და 43,8 მლნ ლარი შეადგინა, თუმცა მომდევნო 2021 წლიდან მკვეთრი ზრდა დაფიქსირდა – 67,3 მლნ ლარი. 2022–ში ეს მაჩვენებელი  74 მლნ ლარზე გავიდა, 2023 წლის მხოლოდ 8 თვეში კი 61.6 მლნ ლარი აქვს გადახდილი და წლის მთლიანი მაჩვენებლის მნიშვნელოვანი ზრდაა მოსალოდნელი, მისი დაანგარიშების შემდეგ.რას აპირებს ასოციაციაასოციაცია მიზნებს არ ცვლის და ესენია:•მეტი კომპანიის გაერთიანება•გასული პერიოდზე გადასახადების, ჯარიმებისა და საურავების სრულად გაუქმება•საკანონმდებლო ცვლილებების მიღწევა•მკაფიო IT კრიტერიუმების ჩამოყალიბება ვზპ სტატუსის მქონე კომპანიებისთვის•მჭიდრო თანამშრომლობა სამთავრობო უწყებებთან და სხვა პარტნიორებთან•ქვეყანაში ასაინფორმაციო ტექნოლოგიური სექტორის განვითარების ხელშეწყობა

1708670219

საქართველოს ბანკისა და UNDP-ის მეწარმე ქალთა განვითარების პროგრამაზე მ...

პროგრამა ქალ ლიდერებს, რომლებიც მცირე და საშუალო ზომის ბიზნესებსა და საწარმოებს წარმოადგენენ, 360°-იან მხარდაჭერას სთავაზობს. იგი ოთხ ღირებულებას - ცოდნას, მხარდაჭერას, გამოცდილებასა და თანამშრომლობას ემყარება. პროგრამა ინტენსიურ საინფორმაციო-საგანმანათლებლო შეხვედრებს, ონლაინ კურსებს, მენტორობას მოიცავს და დამწყებ თუ გამოცდილ მეწარმეებს ბიზნესის გაძლიერებაში ეხმარება. პროგრამის საინფორმაციო-საგანმანათლებლო შეხვედრების პარტნიორია EFSE Entrepreneurship Academy.ბიზნესის წარმოების საფუძვლები, გაყიდვები, ციფრული მარკეტინგი, ადამიანის უფლებები, ლიდერობა, გუნდის მართვა, ფინანსები, ბიზნესის დაგეგმვა და კომუნიკაციები - ეს ის საკითხებია, რომლებზეც პროგრამის მონაწილეებს გამოცდილი მენტორები გაესაუბრებიან.პროგრამის ნაწილია პროფესიული კავშირების დამყარება და ქსელის გაფართოება, რაც მეწარმეების გაძლიერებისთვის განსაკუთრებით პრიორიტეტულია. ამასთან, მონაწილეებს აქვთ უნიკალური შესაძლებლობა, საკუთარი ბიზნესის გამოწვევები მენტორებთან ინდივიდუალურ კონსულტაციაზე განიხილონ და გადაჭრის გზებზერჩევა მიიღონ. მას შემდეგ, რაც 200 მეწარმე ქალი თეორიულ გადამზადებას გაივლის, გაეროს განვითარების პროგრამა, პროექტის ფარგლებში, მათთვის საგრანტო კონკურსს გამოაცხადებს.მეწარმე ქალთა განვითარების პროგრამაში მონაწილეობა დამწყებ ან გამოცდილ ქალ მეწარმეებს, საქართველოს ნებისმიერი კუთხიდან და ნებისმიერი სფეროდან შეუძლიათ; მათ, ვისაც აქვთ მზაობა და სურვილი, პროგრამას დაუთმონ დრო.„საქართველოს ბანკი ბიზნესის მხარდაჭერაზე ორიენტირებული ფინანსური ინსტიტუტია, რომლისთვისაც პრიორიტეტულია ქალი მეწარმეების გაძლიერება. ჩვენ მუდმივად ვიკვლევთ მცირე და საშუალო ბიზნესის საჭიროებებს და ვცდილობთ, ფინანსური თუ არაფინანსური პროდუქტებით დავაკმაყოფილოთ ეს საჭიროებები. მოხარული ვართ, რომ გვაქვს შესაძლებლობა, UNDP-სა და შვედეთის მთავრობასთან ერთად, მივიღოთ მეწარმე ქალთა გაძლიერების პროგრამის მორიგი ნაკადი, გავუზიაროთ მათ ღირებული ინფორმაცია და მივცეთ დამატებითი შესაძლებლობები, რათა საკუთარი საქმიანობა ახალ ეტაპზე გადაიყვანონ“, - ამბობს რუსუდან ბარათაშვილი.პროგრამაში განაცხადის მიღება 1 მარტს სრულდება. რეგისტრაციისთვის ესტუმრეთ საქართველოს ბანკის ვებგვერდს.

1708600258